Läpsy on nopea ja vilkas korttipeli, joka on erityisen suosittu Suomessa, ja jota pelataan yleisesti lasten ja nuorten keskuudessa koulun välitunneilla tai rennossa seurassa. Peliä pelataan tavallisella 52 kortin pakalla ilman jokereita, ja siihen tarvitaan vähintäänkin kaksi pelaajaa. Pelaajat pitävät korttinsa kuvapuoli alaspäin pinossa, eikä niitä katsota paitsi tietyissä tilanteissa. Peli perustuu nopeisiin reflekseihin ja tarkkaavaisuuteen, kun pelaajat pyrkivät voittamaan kaikki kortit tai suurimman määrän kortteja pelin lopussa.
Aloita peli sekoittamalla 52 kortin pakka ja jaa kortit melkein tasan pelaajien kesken; täydellinen tasanjakautuminen ei ole välttämätöntä. Jokainen pelaaja pitää oman pinonsa kuvapuoli alaspäin henkilökohtaisena pakanaan eikä katso korttejaan. Jakajasta vasemmalla oleva pelaaja aloittaa kääntämällä oman pinoonsa päällimmäisen kortin keskelle kuvapuoli ylöspäin poispäin itsestään. Pelivuoro siirtyy myötäpäivään, ja kukin pelaaja kääntää oman päällimmäisen korttinsa yhteisen pinon päälle.
Läpsyn ydin on nopeasti läpsäyttää keskellä olevaa pinoa, kun tiettyjä korttikuvioita ilmestyy pinon päälle. Ensimmäinen pelaaja, joka läpsäyttää pinoa oikein, voittaa kaikki kyseiset kortit itselleen ja lisää ne oman pinosaaliinsa pohjalle. Tavoitteena on kerätä lopulta kaikki kortit.
Pelaajat kääntävät vuorotellen oman pinonsa päällimmäisen kortin keskelle kuvapuoli ylöspäin. Pelaajat eivät saa katsoa korttejaan ennen niiden kääntämistä, paitsi yhdessä tilanteessa: jos pelaajalla on jäljellä vain kolme korttia, hän saa katsoa ne. Varhainen väärin tapahtunut tarkastelu johtaa siihen, että kortti laitetaan oman pinon alimmaiseksi.
Kun tiettyjä korttikuvioita ilmestyy keskimmäisen pinon päällimmäisille korteille, kaikki pelaajat yrittävät läpsäyttää pinoa. Voimassa olevia läpsykuvioita ovat kaksi peräkkäistä samaa korttisarjaa (esim. kaksi seiskaa peräkkäin), kaksi samanarvoista korttia, joiden välissä on täsmälleen yksi kortti (”voileipämalli”, esim. 7, 5, 7) sekä jätkä (J), joka ilmestyy pinon päälle.
Ensimmäinen pelaaja, joka läpsäyttää pinoa voimassa olevan kuvion ilmetessä, kerää koko pinon ja lisää sen omien korttiensa alle. Jos pelaaja läpsäyttää vailla voimassa olevaa kuviota, kyseessä on virheellinen läpsy ja rangaistuksena pelaajan on annettava yksi kortti kuvapuoli alaspäin omasta pinostaan sille pelaajalle, joka viimeksi asetti kortin pinoon. Korttinsa menettäneet pelaajat voivat palata peliin läpsäyttämällä pinoa oikealla hetkellä.
Läpyn tavoitteena on kerätä kaikki kortit tai pitää suurin määrä kortteja pelin lopussa. Pelaajat kääntävät vuorotellen kortteja keskelle ja tarkkailevat kuvioita, jotka mahdollistavat läpsäyksen. Peli etenee nopeasti ja on hyvin jännittävä, koska pelaajien pitää olla valppaina läpsäyttämään juuri oikeaan aikaan. Kokonaisen pakallisen kerännyt pelaaja voittaa, mutta kierrokset voivat loppua myös ajan tai korttimäärän perusteella, jolloin eniten kortteja omaava pelaaja julistetaan voittajaksi.
Kuvakorteilla on erityinen rooli Läpsyssä. Erityisesti jätkät toimivat läpsäysten laukaisijoina. Tavanomaisten peräkkäisten tai voileipäpari-kuvioiden lisäksi jätkän ilmestyminen pinoon vaatii pelaajia läpsäyttämään.
Joissakin versioissa on muita läpsäysten laukaisijoita. Esimerkiksi kolmen peräkkäisen kortin sarja (esim. 4, 5, 6) tai erityissäännöt kuningattarille, kuninkaille tai ässille, joissa pelaajat voivat nostaa useamman kortin tietyissä tilanteissa. Virheellisistä läpsäyksistä seuraa rangaistuskorttien antaminen muille pelaajille, ja jokerin käyttö on harvinaista mutta mahdollista joissakin variaatioissa.
Lisäksi, kun jätkä pelataan, seuraavan pelaajan tulee myös nopeasti pelata jätkä; muuten edellinen pelaaja kerää pinoon kuuluvat kortit. Kuningattarien, kuninkaiden ja ässien kohdalla pelaajat voivat nostaa vastaavasti kaksi, kolme tai neljä korttia ennen kuin seuraavan pelaajan on vastattava tai hävitettävä pino.
Menestys Läpsyssä perustuu nopeisiin reflekseihin ja tarkkaavaisuuteen. Rauhallisuus auttaa parantamaan reaktioiden tarkkuutta hektisissä tilanteissa. Kannattaa myös yrittää ennakoida läpsykuvioita seuraamalla viimeaikaisia kortteja huolellisesti. Oikea käden asento nopeuttaa läpsäytystä ja liian aikainen läpsy kannattaa välttää rangaistusten välttämiseksi. Vastustajien käsien liikkeiden ja ilmeiden tarkkailu voi antaa vihjeitä tulevasta läpsyhetkestä ja tuoda pienen edun.
Monet Läpsy korttipeliin liittyvät variaatiot muuttavat sääntöjä tai lisäävät erikoisominaisuuksia, mikä tekee pelistä monipuolisemman ja jännittävämmän:
Kahden pakan-Läpsy: Kun pelaajia on yli neljä, kaksi pakkaa yhdistetään pidemmän pelin aikaansaamiseksi ja useammilla korteilla.
Jokeri-Läpsy: Pelissä käytetään erityiskortteja, jotka toimivat jokereina tai lisäläpsyjen laukaisijoina.
Joukkue-Läpsy: Pelaajat muodostavat joukkueita, jotka keräävät kortteja yhdessä, ja kommunikaatio on sallittua.
Nopeus-Läpsy: Pelaajat kääntävät kortteja nopeammin, jolloin vuorojen välissä on vähemmän aikaa, mikä lisää vaikeustasoa.
Räätälöidyt läpsy-säännöt: Jotkut peliryhmät lisäävät omia läpsyn laukaisijoita, kuten kolmen peräkkäisen numeron sarjat tai erityiset kuvakorttiyhdistelmät.
Nämä variaatiot pitävät Läpsyn tuoreena ja sopeutuvana erilaisille pelaajaryhmille ja mieltymyksille.
Vaikka Läpsy on ensisijaisesti rento korttipeli, joka sopii lapsille, sitä voidaan pelata myös rahapelinä aikuisten kesken asettamalla panoksia voittajalle tai keräämällä vetoja läpsyn tarkkuudesta. Näissä tilanteissa pelaajat usein lisäävät jännitystä rangaistuksilla vääristä läpsyistä tai ylimääräisillä palkinnoilla usean kortin läpsyistä.
Rahapeli variaatio on kuitenkin epävirallinen ja sitä tulisi pelata vastuullisesti, painottaen hauskanpitoa eikä vakavaa vedonlyöntiä. Se on harvinaisempi rahapeliversio verrattuna perinteisiin vaihtoehtoihin, kuten pokeri, mutta voi lisätä kevytmielisen kilpailun elementin, joka auttaa Läpsyä säilyttämään suosionsa monien sukupolvien ajan.