Vuonna 1971 Yhdysvalloissa, Readingin kaupungissa Ohiossa, Merle Robbins sai loistavan ajatuksen pelattuaan perheen suosikkipeliä Crazy Eightsiä. Crazy Eights -niminen peli on käytännössä samanlainen kuin nykyinen Uno peli, mutta Merle muokkasi peliä niin, että kuningaskortti toimi suunnanvaihtokorttina, rouvakortti toimi ohituskorttina ja ässäkortit toimivat jokerikortteina. Robbinsit pelasivat pitkään Crazy Eightsiä muunnelluin säännöin, sillä he pitivät pelin yksinkertaisuudesta ja helppoudesta.
Crazy Eights -peliä muutettuaan Merle tajusi, että on kehittänyt täysin uudenlaisen pelin. Merle otti vaimonsa kanssa ison riskin päätettyään kehittää ideaansa eteenpäin. He painattivat 5000 korttipakkaa Uno peliä, jättivät Ohion taakseen ja suuntasivat Texasin kautta Floridaan kokeilemaan onneaan. Robbinsit viettivät Floridassa aikaansa myyden ja esitellen kehittämäänsä Uno peliä. Koska vaihtoehtoja ei ollut ja rahaa tarvittiin kipeästi, päättivät Robbinsit myydä oman talonsa ja siitä saaduilla rahoilla he hankkivat itselleen asuntoauton, jossa he majoittuivat matkansa ajan. Tällä rahalla Robbinsit rahoittivat myös kehittämänsä korttipelin tuotantokustannuksia. Ison riskin ottaminen kannatti, sillä palatessaan Ohioon Robbinsit olivat saaneet myytyä kaikki valmistamansa korttipakat. Kotiin palattuaan he päättivät valmistaa lisää korttipakkoja edellisten mentyä kuin kuumille kiville.
Vaikka Uno tuotti Robbinsien perheelle hieman ylimääräistä rahaa, räjähti Unon tuotto ja suosio kunnolla vasta, kun International Games -nimisen yrityksen luoja Bob Tezak ryhtyi markkinoimaan Unoa. Merle Robbins myi pelinsä oikeudet vuonna 1972 eteenpäin Tezakin luomalle yritykselle saaden siitä 50 000 dollaria ja lupauksen 10 sentin rojaltimaksusta jokaisesta myydystä korttipakasta.
Muutettuaan pelin ulkonäköä ja pakkausta Tezak sai markkinoitua peliä vielä enemmän ja vieläpä erittäin onnistuneesti. Vuonna 1980 Uno pelin myynti ampaisi suureen kasvuun tuottaen Merle Robbinsille 10 sentin rojalteja jokaisesta myydystä korttipakasta. Vuonna 1992 Uno siirtyi Mattel-nimisen yrityksen omistukseen sen ostettua International Gamesin toiminnan kokonaan itselleen.
Nykyään Uno yksi maailman suosituimmista peleistä ja siitä on kehitetty monta eri peliversiota ilahduttamaan perheitä.
Unon voi sanoa syntyneen Crazy Eights -pelin pohjalta. Tätä peliä pelaili perheensä kanssa amerikkalainen Merle Robbins. Robbins päätti muunnella peliä sopivammaksi oman perheensä tarpeisiin. Hän muokkasi sääntöjä luovasti: kuningaskortista tuli suunnanvaihtokortti, rouvakortti sai uuden roolin ohituskorttina ja ässäkortit muuttuivat jokerikorteiksi. Nämä muutokset antoivat pelille uutta puhtia ja dynamiikkaa, ja Robbinsin perhe innostui pelaamaan peliä uusilla säännöillään.
Loppu onkin historiaa. Perhe tuskin aavisti, millaista peliä se pelasi. Kuten tiedetään, muunnellut säännöt osoittautuivat menestyksekkäiksi, ja Uno kasvoi perheen sisäisestä viihteestä kansainväliseksi ilmiöksi. Unon tarina kuvastaa, kuinka yksinkertaiset ideat ja luovuus voivat muuttaa perheen sisäisen pelin maailmanlaajuiseksi ilmiöksi, joka jättää jälkensä koko pelikulttuuriin.
Uno-peli syntyi siis vuonna 1971, kun Merle Robbins kehitti sen perheensä kesken Readingin kaupungissa, Ohiossa. Tarinan mukaan Robbins loi pelin pelastaakseen perheensä ikäviltä sääntöihin liittyviltä väittelyiltä ja riidoilta, joita perheen suosikkipeli Crazy Eigths joskus heidän perheessään aiheutti.
Robbinsin perheen aktiivinen osallistuminen pelin luomiseen on yksi todiste pelaamisen positiivisista vaikutuksista. Uno-pelin läheistä yhteyttä perhedynamiikkaan ja tarpeeseen viettää aikaa yhdessä ei voi olla huomaamatta. Sama pätee myös perheen ulkopuolisiin suhteisiin, sillä Unon pelaaminen porukalla on mitä parhain tapa viettää aikaa yhdessä hyvässä seurassa. Uno syntyikin paitsi ratkaisuna sääntöongelmiin, myös yhteisöllisen pelikokemuksen kaipuusta. Pelin alkuperäinen tarkoitus oli hyvin yksinkertainen: tuoda perheenjäsenet yhteen ilman turhia väittelyjä ja nauttia yhteisestä ajanvietosta.
Unon tarina Robbinsin perheineen onkin historiallinen. Uno ei syntynyt suuren peliyhtiön mietintäpajoissa tai markkinointistrategioiden tuloksena, vaan se oli täysin kotitekoinen keksintö. Keksintö, jonka syntyyn vaikutti koko Robbinsin perhe ja heidän intohimoinen suhtautumisensa korttipeleihin.
Robbinsin matka parturiliikkeen omistajasta Uno-pelin kehittäjäksi on poikkeuksellinen tarina intohimosta ja visionäärisestä liiketaloudellisesta älystä. Aluksi hän pelasi peliä pelkästään perheensä kanssa, mutta havahtui pian pelin potentiaaliin ja päätti tehdä siitä enemmän.
Robbins näki mahdollisuuden tuoda Uno suuremman yleisön tietoisuuteen. Hän teki rohkean päätöksen painattaa ensimmäiset 5000 korttipakkaa. Sen jälkeen hän lähti vaimonsa kanssa esittelemään ja myymään pakkoja. Tämä oli merkittävä riski, mutta se oli samalla ensimmäinen askel kohti Uno-pelin kaupallista menestystarinaa. Robbins ja hänen vaimonsa päättivät henkilökohtaisesti esitellä korttipakkoja, mikä osoitti heidän sitoutumistaan yritysidean edistämiseen. He saivat pakat myytyä, ja päättivät painattaa niitä lisää. Pian pariskunnan menestymiseen kiinnitti huomiota Robert Tezak, Jolietin, Illinoisin hautaustoimiston omistaja. Robbins päätti myydä pelinsä oikeudet Tezakin perustamalle yritykselle, ja tästä kaupasta Uno-pelin suosio lähtikin uskomattomaan nousukiitoon.
Digitaaliset versiot, älypuhelinsovellukset ja online-pelit ovat olennainen osa Unon näkymistä nykypäivän pelaamisen maisemassa. Pelaajilla on nyt mahdollisuus nauttia Unon pelaamisesta milloin tahansa ja missä tahansa, olipa sitten kyseessä peli ihmisten kanssa eri puolilta maailmaa tai pelihetki eri paikoissa asuvien perheenjäsenten kanssa.
Digitaalisten versioiden ansiosta peli houkuttelee myös uuden sukupolven pelaajia. Sosiaalinen media onkin noussut keskeiseen rooliin niin markkinoinnissa kuin pelaajayhteisön rakentamisessa. Pelaajat jakavat Unoon liittyviä juttuja toisilleen; lähettävät haasteita ja jakavat strategioitaan eri alustoilla. Hauskat Uno-haasteet, turnaukset ja striimit ovat kasvattaneet pelin suosiota entisestään.
Lisäksi Uno on säilyttänyt asemansa myös perinteisen pelaamisen saralla. Uno on yhä suosittu valinta kaveriporukoiden ja perheiden keskuudessa, varsinkin erilaisten versioidensa, kuten Uno Attackin ja Uno Flipin, ansiosta. Peli on onnistunut myös eri sukupolvien yhdistämisessä. Uno-pelin vaikutus moderniin pelikulttuuriin onkin siinä, että se pystyy sopeutumaan ajan henkeen, pystyy säilymään suosittuna eri versioiden ansioista, ja pystyy rakentamaan vahvaa yhteisöllisyyttä digitaalisen aikakauden haasteista huolimatta.
Unon historian ensimmäinen virstanpylväs osuu vuodelle 1971, kun Merle Robbins kehitti sen säännöt. Robert Tezak näki potentiaalin Uno-pelissä ja teki viisaan sijoituksen siihen vuonna 1972. Tämä osoittautui äärimmäisen tuottoisaksi päätökseksi, sillä 1970-luvun loppuun mennessä Uno oli jo korttipelisensaatio.
Vuonna 1981 peliyhtiö Mattel teki merkittävän liikkeen ja hankki oikeudet Uno-peliin. Tämä toi pelin suuren, maailmanlaajuisen yleisön saataville, sillä Mattel oli tunnettu peliyhtiö. Sen laajat resurssit mahdollistivat Unon markkinoinnin ja jakelun entistä laajemmin. Mattelin omistuksen myötä Uno-peli sai vahvan taloudellisen tuen ja kansainvälistä näkyvyyttä. Mattel teki Unosta maailmanlaajuisen ilmiön. Pelin saatavuus parani, ja Uno-faneja alkoi olla joka puolella maailmaa.
Uno pelin korttipakassa on 112 korttia, joista numerokortteja on 76. Erikoiskortteja pakassa on yhteensä 32 korttia. Pakassa on myös neljä tyhjää valkoista korttia, joita voi käyttää uudelleen. Voit käyttää valkoisia kortteja korvaamaan rikkoutuneen tai kadonneen kortin. Voit myös kirjata tyhjälle kortille omat säännöt peliisi tuomaan jännitystä pelaajien kesken.
Unon syntymiseen liittyy useita myyttejä, mukaan lukien tarinat siitä, kuinka peli olisi syntynyt perheen kesken pelatessa korttipelejä. Täysin varmoja tästä ei kuitenkaan voida olla. Myös kertomukset siitä, miten pelin nimi syntyi, vaihtelevat.
Uno-pelin takana olevan visionäärin, Merle Robbinsin, rohkeus ja riskinotto perustuivat haluun luoda jotain ainutlaatuista ja viihdyttävää perheille. Robbins uskoi pelin potentiaaliin ja halusi jakaa sen ilon muidenkin kanssa, joten hän otti rohkeasti riskejä tuomalla sen markkinoille. Hänen intohimonsa ja luovuutensa ohjasivat häntä kohti sitä, mikä lopulta teki Unosta maailmanlaajuisen pelisuosikin.
Uno on ikoninen korttipeli, joka yhdistää ihmisiä eri puolilta maailmaa yksinkertaisen pelikokemuksen kautta. Sen värikkäät kortit ja tunnistettava logo ovat tulleet tunnetuiksi lähes kaikkialla. Uno on myös muuttunut digitaaliseen muotoon, ja vaikuttanut siten moderniin pelaamiseen ja vahvistanut asemaansa pelikulttuurin monimuotoisena ilmiönä.