UNOn historian sivuilta poimittua

UNOn historian sivuilta poimittua

UNO on kaikkien tilastojen mukaan maailman rakastetuin ja pelatuin korttipeli. Sitä voi olla vaikea uskoa sikäli, että tietääksemme yksikään casino ei vielä tarjoaa sitä nettipeliensä valikoimassa. Toisaalta kyseinen ihastuttava korttipakka löytyy melkein jokaisen kotoa, niin varmaan sinunkin. Jo yli puolen vuosisadan ajan se on jakanut riemastuttavia hetkiä monille perheille ja kaveriporukoille kautta maailman. Selataanpa yhdessä UNO-pelin historiankirjaa ja sen sivuilla olevia erikoisiakin yksityiskohtia.

UNOn syntyminen ja varhaisvuodet

UNO syntyi erikoisissa merkeissä vuonna 1971, kun Ohiossa asuva jenkkiparturi Merle Robbins sai idean uuden pelin luomisesta. Se puolestaan johtui Merlen ja hänen opettajapoikansa välisestä kiistasta, joka koski molempien rakastaman Crazy Eights -korttipelin sääntöjä. Koko perhe innostui isän ideasta niin perusteellisesti, että osallistui uuden korttipelin pakan suunnitteluun, ja yhdessä he valmistivatkin ensimmäisen UNO-pakan kortit. Robbins painatti heti alkuun peräti 5 000 UNO-pakkaa ja myi niitä omassa parturiliikkeessään. Varat painatukseen hän sai pankkilainan muodossa, laittamalla talonsa vakuudeksi. Pian Robbinsin pariskunta alkoi ajaa eri puolilla Yhdysvaltoja ja myydä UNO-pakkoja missä vain mahdollista. 

UNOn suosio sai mahtavan buustin, kun Robbins myi pelin oikeudet hautajaistoimistoa pyörittävälle ystävälleen Robert Tezakille. Hän puolestaan perusti International Gamesin voidakseen markkinoida ostamaansa peliä, sillä uskoi sen kykenevän valloittamaan vaikka koko maailman. UNO sai uuden ilmeen ja Robbins mukavan 10 sentin palkkion jokaisesta myydystä UNO-pakasta. UNO löysi pian tiensä amerikkalaisten suosikkipelien listalle ja jokaisen itseään kunnioittavan perheen kotiin. Tänään löydät sen jopa amerikkalaisen National Toy Hall of Famen listalta, mikä todistaa UNOn merkityksestä lelujen ja pelien maailmassa.

UNOn leviäminen Yhdysvaltojen ulkopuolelle

Jo 1980-luvulla UNOsta alkoi muodostua vientituote ja siihen ihastuttiin Yhdysvaltojen ulkopuolellakin. Kansainväliset pelialan yritykset halusivat ottaa sen valikoimaansa ja aloittaa tehokkaan markkinoinnin. Suurimman sysäyksen markkinoinnille osasi antaa Mattel, joka päätti ostaa UNOn oikeudet itselleen International Gamesiltä vuonna 1992.

Mattel tunnetaan etenkin lelujen maailmasta, jonka ikonisimpiin tuotteisiin lukeutuu ”keski-iän” saavuttanut mutta aina yhtä hehkeä Barbie®. Muita sen brändejä edustavat esimerkiksi Hot Wheels®, Fisher-Price®, American Girl®, Thomas & Friends®, UNO®, Masters of the Universe, Matchbox ja Monster High.

Mattelin myötä UNO-pelistä luotiin monenlaisia eri versioita ja nykyään ainakin yhtä kyseisistä variaatioista myydään yli 80 maassa. Kuten sanottu, UNO on tilastollisesti maailman myydyin korttipeli, sitä on nimittäin myyty peräti 150 miljoonaa pakkaa ja kansainvälisissä gallupeissa vain yksi sadasta ei tuntenut nimeä UNO. Moni brändi kykenee vain unelmoimaan samasta!

Nykyinen UNO-suosio

UNO on erityisen suosittu Euroopassa, jossa sen helppo pelattavuus ja suuri viihdearvo on otettu vastaan erityisen lämpimästi. Japanissa rakastetaan UNOa niin paljon, että siitä on julkaistu erityinen Murakami UNO -versio, jonka ensimmäinen pakkaerä myytiin loppuun salamannopeasti.

UNO on edelleen huippusuosittu erityisesti koko perheen viihdyttävänä korttipelinä, mutta toki siitä nauttivat kaveriporukat ja koulukaverit. UNON suosio ei ole heilahdellut vuosikymmenten saatossa, eikä sille ole vieläkään ilmaantunut vakavaa uhkaajaa.

Perinteisen korttipakan lisäksi UNOa voi pelata videopelinä. Siitä onkin ollut olemassa yli 20 eri videomuotoista peliä, joista tuorein on vuodelta 2017 peräisin oleva Nintendo Switchille luotu Uno. Lisäksi Mattel on julkaissut erikoisversion värisokeille, Uno ColorAddin, samoin kuin sokeille mittatilauksena suunnitellun Braille-version. Toistaiseksi UNO-korttipeliä ei vielä voi pelata yhdelläkään nettikasinolla, vaikka monet uhkapelialan digitaalisten peliohjelmistojen tuottajat ovat vuosien varrella haaveilleet ja suunnitelleet UNOn tuomista verkkokasinopelaajien iloksi.

Yhteenveto

Kuten huomaat, UNO on suoranainen käsite ja viihteen symboli, joka tunnetaan jokaisella maapaloon kolkalla. Yksinkertaiset säännöt ja iloinen tunnelma siivittävät varmasti sen suosiota pitkälle tulevaisuuteen, sukupolvesta toiseen.